Lux Aeternus

Bleach | Hahmolomakkeet | Roolipelitaide, kartat ja sarjakuvat | Valokuvat | Sekalaiset | Vieraskirja | Linkit | Tietoa Minusta  

 

Verdigonin kartta

Eza the Marvellous presents:

Verdigon

- toinen aika -


1. Verdigonin kuvaus:

a) Maat vuonna 1776

Läntinen manner (Dorjin):

Alecia
Dorjinin pohjoisin sivistynyt valtio. Ainoana Dorjinin maista Alecia on selvinnyt lähes ilman Daronialais vaikutteita, sillä vain pala Alecian eteläistä rajaa oli osa Daronian imperiumia. Shamanismi ja luonnonuskonnot ovat yleisiä ja Aleciassa palvotaan Sacramenin kirkon sijaan omaa jumalpantheoniaan: Sraaki-kirkkoa. Hallinto Aleciassa oli järjestetty Verdigonin demokraattisimmalla tavalla: Pääkaupungin (Sendaren) asukkaat äänestivät kuninkaan (jota kutsutaan Imperatoriksi) kerran kymmenessä vuodessa. Velhokuninkaiden ajan levitessä Aleciaan tämä muuttui. Nykyinen Imperator, Vlade nimeltään muutti vain kymmenen vuotta sitten lain niin, että vain "itsensä todistanut loitsija" voidaan valita Imperatoriksi. Lareshin valloittamat alueet kuten Alecian entinen pääkaupunki Sendare ovat edelleen Alecialaisten mielissä ja hiljaista sotaa entisestä Alecian eteläosasta, nykyisestä Lareshin pohjoisosasta käydään edelleen rajalla. Vlade on jäätaikuuteen erikoistunut maagi, ja kaiken heikoin mantereen velhokuninkaista, sillä vanhojen jumalten palvonta on edelleen yleistä ympäri Aleciaa, eivätkä maan asukkaat niiden palvontaa helpolla vaihtaa velhokuninkaan kumartamiseen, mistä huolimatta Alecialaiset ovat melkoisen uskollisia Imperator Vladea kohtaan.Alecian laivastot ovat Dorjinin voimallisimmat ja kykenevät jopa panemaan vastaan örkkien merirosvolaivoja vastaan. Aleciassa puhutaan Alesaa, mutta varsinkin rannikon läheisyydessä Yonnai ja Wanha Kieli on yleistä

Mosh'kor
Maaorjien selkänahalla rakennettu ja edelleenkin ylläpidetty sisämaan soturivaltio. Mosh'koria hallitsee feodaalilaitos, eli kuningas ja tämän alaisuudessa toimii vasalleja, joiden omistuksessa armeija on. Tämä järjestelmä on äärimmäisen kallis ja Mosh'korin verotaso on äärimmäisen korkea ja jos veroja ei kykene osatamaan, otetaan vero suoraan henkilön selkänahasta, kirjaimellisesti, nimittäin rangaistus verojen maksamattajättämisestä on ruoskinta. Mosh'korin sotalaitos, vaikka huomattavan voimallinen, on jäänyt tehottomaksi, sillä se on jaettu useiden feodaalilordien käsiin, ja nämä käyttävät sitä lähinnä sisäisten ongelmien ja oman valtataistelunsa työkaluna, sen sijaan että valloittaisivat ympäröivät valtiot. Mosh'korin virallinen kieli on Wanha Kieli. Mosh'kor oli ensimmäinen maa, joka joutui velhokuninkaan hallintaan: Vuonna 1432 Karaken niminen Mosh'korilainen velho suunnitteli ja Lareshin avulla toteutti vallankaappauksen, mutta toisin kuin oli Lareshille luvannut, ei Karaken antanutkaan Mosh'korin itäreunan maita Lareshille, mikä johti lyhyeen sotaan, joka päättyi Mosh'korin puolustusvoitoksi. Karaken kuoli vain kymmenen vuotta sitten ja nykyisin maata hallitsee Magus Pargin, joka kantaa syvää vihaa haltioita kohtaan ja sotaretki etelään, Syrakiniin onkin odotettavissa...

Laresh
Lareshin tavat ja perinteet ovat lähes täysin Daronialaista perua, sillä tämä nuori valtio oli vielä 150 vuotta sitten osa Daronian imperiumia, jolloin Lareshin alue oli kuulunut Daroniaan yli seitsemänsadan vuoden ajan, ehtien sulautua osaksi "maailman imperiumia". Daronian alkaessa luhistua ja kerätä käsittämättömän suuria veroja läänityksiltään pitääkseen emämaan ja Daronia- saaren rappeutuneen eliitin tyytyväisenä (ja kännissä). Tässä vaiheessa Laresh kapinoi ja irtaantui nopean, mutta verisen sodan jälkeen Daronian imperiumista. Sen jäkeen Lareshiin otettiin muinaisen Daroniaa edeltäneiden aikojen mallin mukainen kuningasjärjestelmä, ei kuitenkaan feodaalilaitos kuten Mosh'korissa, vaan kaikki valta keskittyi kuninkaalle ja kirkolle, Sacramenin kirkolle, jonka pyhät dogmit ovat osa Lareshin lakia. Pohjoisimmilla rajaseuduilla tavataan kuitenkin vielä tänäkin päivänä luonnonuskontoja ja jopa Sraaki-kirkkoa. Lareshin kieli on Daronian perintönä Wanhaa Kieli. Kaikesta tästä huolimatta Lareshin paikallisruhtinaat, vaikkakin uskollisia kruunulle, sotivat edelleekin keskenään, vaikeuttaen huomattavasti Lareshin asemaa Daroniaa vastaan.Laresh joutui velhokuninkaan valtaan lähes itsestään Beongin valtasuvun viimeisen kuninkaan kuoltua ilman perillistä 1664, ja lyhyen valtataistelun jälkeen ilmataikuuteen erikoistunut maagi Alyphe, Mestarimaagi Qylinin jälkeläinen otti vallan. Laresh on tästä eteenpäin vahvistunut niin sotilaallisesti kuin rahallisesti muodostaen mantereen suurimman sotilasmahdin ja varastaen Yonateralta paikan kaupan keskuksena. Kuitenkaan, ainoastaan hyviä asioita ei tapahtunut Lareshille: Seitsemännentoista vuosisadan alussa entroopit suorittivat mahtavan rituaalin kymmenessä voimapisteessä ympäri Lareshia ja vapauttivat kymmenen mahtavaa olentoa kylvämään tuhoa maailmaan. Lähes heti saavuttuaan olennot piiloutuivat ja vaipuivat horrokseen saadakseen voimansa takaisin, mutta kaksi niistä on jo herännyt ja loputkin mystikoiden varoitusten mukaan alkavat heräillä, minä hetkenä hyvänsä. Entroopit itsessään ovat lähes kokonaan tuhoutuneet rituaaleja seuranneen Velhokuningas Alyphen suorittamien puhdistusten ansiosta, mutta sarjassa "ilkeitä maailmanlopun kultteja" heidät on korvannut pahempi vaihtoehto. Viisikymmentä vuotta ennen Alyphen valtaanousua ennusti Haadeksen mystikoista suurin Parel kuolivuoteellaan maailman sortumista pimeyteen ennen kahdeksannentoista vuosisadan alkua. Tämä muodosti pari vuotta myöhemmin Pareelit, järjestön joka itseasiassa palvoo maailmanloppua ja tekee kaikkensa, ettei mikään estäisi sen tuloa, tarkoitti se sitten ihmisten surmaamista tai mitään muuta yhtä hirvittävää. Tarpeetonta sanoa että tämä ryhmittymä on äärimmäisen laiton...

Syrakin
Syrakin irtaantui Mosh'korin tapaan Daronian imperiumista vähän yli kuusisataaviisikymmentä vuotta sitten Tyllarin sodassa. Aluksi Mosh'kor ja Syrakin olivat yksi valtio: Kal Korja, mutta tämä valtio hajosi vain 32 vuotta sitten Mosh'koriksi ja Syrakiniksi johtuen rotuerosta.Syrakinin alueen ihmiset nimittäin olivat enimmäkseen Dunadeja, ihmisiä jotka kantoivat haltiain perimää sisällään, kun taas Mosh'korilaiset olivat nordien ja Afarin verenhimoisten paimentolaiskansojen jälkeläisiä. Kal Korja ei kestänyt kuin kaksikymmentä vuotta. Spartasinkin alue oli alunperin osa Syrakinia, mutta Kal Korjan hajottua Daronialaiset iskivät Syrakinia vastaan katsoen sen heikoksi ja kypsäksi poimittavaksi. Syrakin ei kaatunut, mutta menetti koko Spartasin alueen menettäen suurimman osan sotilaallisesta mahdistaan. Syrakinissa puhutaan Yonnaita, mutta imperiumin perintönä Wanha Kieli on puhuttuna edelleen ympäri Syrakinia. Syrakinissa tunnustetaan Sacremin kirkkoa mutta jossain päin maata on viimevuosina noussut esille entistä useampia haltiauskontoja. Syrakinin johtajaksi on nyttemmin noussut muiden valtojen tapaan loitsiva kuningas, mutta toisin kuin muualla päin maailmaa Syrakinia hallitsee Aleiqan (haltiain metsäjumalatar) ylipapitar Feesha. Muutenkin massiivinen haltiamielisyyden aalto on pyyhkinyt viimevuosina läpi Syrakinin tehden haltiatavoista ja uskonnoista erittäin suosittuja ympäri valtakuntaa. Tämä haltiamielisyys johtunee pääosin Spartasin valloittamista Syrakinin alueista ja siitä, että haltiat tarjosivat sotilaallista apua Syrakinille Spartasin pysäyttämisekseen.

Spartas
Tämä alue irtaantui Daronian imperiumista 612 vuotta sitten vapaussodaksi nimeämässään taistelussa ja muodosti äkkiä hallinnon, joka muistutti Mosh'korin feodaalilaitoksen ja Lareshin kuningasjärjestelmän yhdistystä. Siinä kuningas määrä vasallit, jotka hallitsevat itsevaltiaiden tavoin alueitaan, mutta ovat kuninkaan käskettävissä jos tämä niin tahtoo, myös armeija ottaa käskynsä ensin kuninkaalta sitten feodaalilordiltaan. Spartasin hallitsijat ovat aina sotalordeja, joiden valta perustuu armeijaan, joka taasen perustuu pitkälti orjien käyttämiseen etulinjana ja marssittamaan haarniskoitu sotaväki sen perässä. Spartas on puhtaasti Wanha Kielinen alue. Spartasin vallanvaihto velhokuninkaaseen oli maailman verisinpiä: Manaaja Garaticus käytti laumoittain esiin manaamiaan hirviöitä, joista nyttemmin on tullut hirvittävä ongelma ympäri mannerta, sillä Garaticus käytti voimiaan karkoittaakseen olentonsa Spartasista, jonka seurauksena nämä olennot karkasivat muihin mantereen maihin. Tälläkin hetkellä Spartasissa on käynnissä hiljainen sisällissota, kymmenien vastarintaliikkeiden muodossa.

Daronia
Kaiken pahuuden ja rappio lähde maailmassa, toisaalta, historianhan kirjoittavat voittajat. Alussa (noin 1900 vuotta sitten) Daronia oli vain Daronia saari, joka vähitellen levittäytyi rauhanomaisin keinoin mantereelle. Sulautettuaan lähes ilman verenvuodastusta itseensä huomattavia alueita mantereesta alkoi Daronia ajanlaskun alkaessa valloittamaan Dorjiania itselleen Afarin paimentolaisilta opituilla sodankäyntimenetelmillä, jotka voittivat haltiainkin armeijat mennen tullen. Daronian voimistuminen ajoi haltiain valtiot Dorjinista itäisille saarille ja mantereille, vapauttaen useita haltiain vallan alaisuudessa olleita ihmiskansoja. kuudennelle vuosisadalle edettäessä Daronian imperiumi oli valloittanut alueet jotka nykyisin kuuluvat Lareshille, Syrakinille, Mosh'korille ja Spartasille, eikä seuraavina neljänä vuosisatana edennyt kuin Yonateran saarelle ja manntereella vain muutaman kymmenen kilometriä länteen ja pohjoiseen. Romahdus alkoi hitaasti. Jo seitsemännellä vuosisadalla irtaantui Yonatera, ja kymmenennellä vuosisadalla Laresh. Siitä alkoi rappeutuneen Daronian alamäki. Ainoa näkyvä nousu oli 632 vuotta sitten, sen vallatessa Spartasin alueen ja osan Lareshia. Spartas itsenäistyi 612 vuotta sitten, mutta Lareshin alueet menetettiin aikaisemmin: veristä asemasotaa käytiin Lareshin ja Daronian välillä yli 10 vuotta, eivätkä rajakahakat Lareshin ja Daronian välillä ole vieläkään harvinaisia. Daroniaa äityy helposti pitämään pelkkänä riippukivenä Dorjinin mantereen kehityksellä, mutta todellisuudessa se on tehnyt paljonkin hyvää: Tieverkosto on alunperin Daronialainen keksintö, vaikkakin nykyisin teitä pitävätkin yllä paikallisruhtinaat. Yhtenäinen kirkko ja kieli ovat myös Daronialaista alkuperää, sillä Sacremin kirkko on levinnyt Daroniasta, kuten myös Wanha Kieli, joka on lähes ainoa Imperiumin alueella puhuttu kieli. Daronia on mantereen ainoa maan, jota ei hallitse velhokuningas, vaan keisarikunta on edelleen vahvasti vanhojen keisarisukujen hallussa. Imperiumin alueella velhoja katsotaan nykyisin huonolla silmällä, hyvin huonolla. Itseasiassa taikuuden harjoittaminen on julistettu laittomaksi kaikilla, ei- aatelisilla. Tämän lisäksi Daronia on ainoa maa joka ei ole kieltänyt tuliaseita, minkä johdosta Daronian armeijat, vaikka pienet ovat melkoiset tehokkaita, ottaen huomioon, ettei niitä tue rykmentillinen maageja...

Icyrion jäätikkö & Afarin autiomaa
Icyrion jäätiköitä asuttavat hajanaisten rauhanomaisten eskimokansojen lisäksi hirvittävät pedot ja jäädemonit. Nämä jäätiköt ovat jäässä jopa kesällä, vaikka jäätikön raja nouseekin pohjoisemmas, ja joka vuosi työntyvät jäätiköt enemmän ja enemmän pohjoiseen merkkinä siitä, että jonain päivänä jäätiköt ovat kadonneet kokonaan.Afarin autiomaa alkaa kuljettaessa etelään savannina, mutta kaukana etelässä muuttuu ikuiseksi hiekka-aavikoksi, jota asuttavat vain pedot ja kauhut. Savanneilla elää useita paimentolaiskansoja, joista suurin osa on vähintäänkin verenhimoisia ryöstellen reunaseutuja niin saaliin kuin verenhimonkin takia.

Saaret ja itäiset mantereet:

Yonatera
Daronian sivistys on aina ollut hyvin laajalti kopio Yonateran sivistyksestä. Yonateralaiset ovat pitkiä ja hoikkia Dorjinin ihmisiin verrattuna. Haltiaverta ei kuitenkaan virtaa Yonateralaisten suosissa pisaraakaan. Yonateran sivistys on muinainen, vanha jo silloin kun Daronia levisi saareltaan mantereelle, varsinkin Elarus-saaren, jolta Yonatera levisi kahdelle ympärillä olevalle saarelle (Qairaniin pohjoisessa ja Kairoon etelässä) jo ennen ajanlaskun alkua. Tämä rauhanomainen ja älykäs kansa oppi sodankäynnin nopeasti Daronialaisilta näiden valloittaessa Yonateran saaret, sysäten Daronialaiset takaisin mantereelle ankaralla sissisodalla. Yonaterassa puhutaan Yonnaita ja Wanhaa Kieltä osataan laajalti. Yonaterassa tunnustetaan Sacremin kirkkoa.Yonatera on köyhtynyt vuosisatojen saatossa, mutta on edelleen rikas saari valtio. Nykyinen edustajain huone harjoittaa eristäytymispolitiikkaa, ja on vahvistanut saarivaltion puolustuksia. Yonatera säilytti hallintonsa edelleen edustajain huoneella, eikä sortunut velhokuninkaan hallittavaksi, tai toisaalta täytyy myös huomioida, että edustajain huoneen jäsenistä 1/3 on aina ollut velhoja.

Wra-quii
Pohjoisin örkkivaltio. Valloitettuaan tämän mantereen ihmis-haltia-allianssilta vuonna 956 tyhjästä ilmestyneet örkit perustivat tänne kaksi valtiota: Wra-quiin ja Chol Yosin. Tämän jälkeen örkit eivät ole kuitenkaan kummassakaan valtiossaan saaneeet aikaan muuta kuin kinastelua, ja vaikka örkkien merirosvolaivasto onkin maailman tehokkain, on se satojen piraatikapteeneiden käsiin siroteltuina vähäinen. Wra-quiita hallitsee shamaani Yaan Zullin avustamana kuningas Wurr, joka todellakin hallitsee Qra-quiita eikä toimi varjohallitsijana, itseasiassa shamaani Yaan Zull on hänen orjansa. Qra-quiissa puhutaan yksinomaan Arigrua.

Chol Yos
Wra-quiin ja Chol Yosin hajoaminen kahdeksi valtioksi johtui enimmäkseen örkkien sisäisistä valtataisteluista, joita ei saatu ratkaistua, joten manner jakaantui kahden hallitsijan alaisuuteen. Wra-quiita hallitsee kuningas, kun taas Chol Yosia hallitsee kuningas Krakk Daanin varjosta shamaani Ruogh K'duun. Wra-quiin ja Chol Yosin suurin ero on laivastot: Chol Yosin laivastot ovat mitättömät ja heidän voimansa perustuu enimmäkseen maajoukkoihin (jotka keskittyvät enimmäkseen keskinäisten voimasuhteittensa selvittämiseen...). Kuten Wra-quiissa, Chol Yosin kieli on Arigru.

Reginia
Tätä saarta asuttaa mystinen ihmisenkaltainen kansa, joka kutsuu itseään selareiksi. Reginia ei omaa laivastoa tai sotavoimia, mutta eivät niin örkit kui haltiat uskaltaudu vihamielisiksi tätä kansaa vastaan. Se mitä heistä tiedetään on se, että he omaavat massiivisia henkisiä voimia ja heistä voimallisimmat kykenevät tappamaan pelkällä katseella. Selarit eivät estä ihmisten tai haltioiden tulemista saarelleen ja tekevät jopa kauppaa heidän kanssaan, mutta Reginia on suljettu yhteiskunta, eikä yksikään ei-selari voi koskaan päästä osaksi sitä. Reginian etelärannikolla oleva Zeelas- kaupunki on haltiain rakentama ja asuttama. Regianian selarit puhuvat niin Yonnaita, Wanhaa Kieltä kuin Elvaniaa, heidän oman kielensä olemassaolosta ei ole tietoa.

Solidar
Pienempi ja sulkeutuneempi haltiavaltioista, Solidar on jatkuvasti ollut heikentymässä. Ensin menetettyään alueensa Dorjinin mantereella ja sitten hävittyään sodassa örkkejä vastaan Chol Yosin ja Wra-quiin alueilla. Solidarin kuuta palvovat suurhaltiat käyvät kauppaa ihmisten kanssa, mutta jos omaisivat tarpeeksi sotavoimia eivät he epäröisi ottaa takaisin alueensa Dorjinissa ja örkkimailla. Solidarin haltiat puhuvat Elvaniaa, vaikka Yonnain ja Wanhan Kielenkään osaaminen ei ole harvinaista.

Qiel Elos
Rauhanomaisempi ja vähemmän järjestäytynyt haltiavaltioista. Viherhaltiat ovat Qiel Elosin vallitseva haltialaji, mutta Ean Paleeta lukuunottamatta kaikki Qiel Elosin kaupungit ovat kultahaltioiden rakentamia. Qiel Elosiin kuuluvat myös kaksi sitä lähellä sijaitsevaa saarta. Qiel Elosin haltiat puhuvat samoja kieliä kuin Solidarin haltiat.

b) Rolemaster-muunnoksen ihmisille kansallisuudesta riippuen:

Alecia
Muutokset:
5 taustapistettä, +5 Rr, +5 Ik, +5 Vo ja +10 kylmää vastaan
Kieli:
Alesa
Uskonto:
Luonnonuskonnot, shamanismi ja Sraaki-kirkko sekä Jäämaagi Vlade

Mosh'kor
Kieli:
Wanha Kieli
Uskonto:
Magus Pargin

Laresh
Kieli:
Laresh
Uskonto:
Maagi Alyphe

Syrakin
Muutokset:
Ei muutoksia ellei dunad
Kieli:
Yonnai, Wanha Kieli (Elvaniaa tavataan)
Uskonto:
Haltiauskonnot, Papitar Feesha

Spartas
Muutokset:
Vapaa tai aatelinen: +5 Rr, +5 Nä, -5 Ik, +5 Vo. Orjilla tavalliset.
Kieli:
Wanha Kieli
Uskonnot:
Manaaja Garaticus

Daronia
Kieli:
Wanha Kieli
Uskonto:
Sacremin kirkko

Icyrion jäätikkö & Afarin autiomaa
Kieli:
Useita ibara-kielien murteita
Uskonto:
Ibara-kirkko (muistuttaa Allahin uskoa)

Yonatera
Muutokset:
4 tp, +5 Mu, +10 Pä, +5 In ja 3 kieltä.
Kieli:
Yonnai
Uskonto:
Sacremin kirkko

Wra-quii & Chol Yos
Kieli:
Arigru
Uskonto:
Örkkijumalat

Reginia
Kieli:
Oma kieli tuntematon, puhuvat monia kieliä
Uskonto:
Yhtä tuntematon, temppeleitä tai kirkkoja tai mitään vastaavaa ei ole toistaiseksi tavattu.

Solidar & Qiel Elos
Kieli:
Elvania
Uskonto:
Haltiauskonnot

c) Jumalat ja uskonnot:

Sacremin kirkko:
Roomalais-kreikkalaiset jumalat, ammatit vaihtelevat jumaluudesta riippuen, esimerkiksi Areksen papit ovat enimmäkseen erilaisia taistelupainotteisia ammatteja jotka eivät normaalisti edes saa loitsuja. Näille Ares tarjoaakin erikoisvoimia loitsujen sijaan.

Skraaki- kirkko:
Lähes kaikki loitsijat shamaaneita, plus pari pappia ja puoliloitsijaa.
Skraaki- jumalten taikuus on heikkoa, ja kaikki heidän tarjoamansa loitsut maksavatkin kaksinkertaiset mahtipisteet.

Haltiauskonnot:
Metsien, kasvien, valon ja luonnon jumaluuksia. Yleisimmät: Metsä-äiti:
Aleiqa, Vaennill: Kavien äiti, Jousimies: Jaenn, Täysikuu: Khalida, Puolikuu: Daedar, Uusikuu: Tyedar, Aurinkokeisari: Saleica, Sateen jumalatar: Niara, Aamunkoitto: Naweila

Örkkijumalat:
Kuusi pääjumalaa ja sadoittain vähäisiä pahahenkiä, joista suurin osa on edesmenneitä örkkisankareita. Raivon jumala:
Ar'e Zuul, Nälän jumala: Gjar Oron, Teurastaja: Mer Kholaz, Auringon varastaja: Ruulaa, Aseiden tekijä: Vor Ko-noo, Yöhenki: Xar Xaron