Lux Aeternus

Bleach | Hahmolomakkeet | Roolipelitaide, kartat ja sarjakuvat | Valokuvat | Sekalaiset | Vieraskirja | Linkit | Tietoa Minusta  

 

Some more secrets of the Sarada

6.0 Inola

Hannah - kerroksen palvelijatar - katseli hämmentyneenä ja peloissaan kun yksi linnan arvostetuista taikureista tärisi voimakkaasti keskellä käytävää.

"Oletteko kunnossa Lady Maga? Palvelijatar tiedusteli varovasti käyttäen hänelle opetettua puhuttelumuotoa. Inolan katse kääntyi salamana Hannahiin joka välittömästi säpsähti taaksepäin nähdessään Inolan kasvoihin tatuoitujen kuvioiden liikkuvan ja värähtelevän.

"Häviä!" Ärähti Inola äänellä joka oli huomattavasti karkeampi ja sanallasanoen miehekkäämpi kuin Inolan oma ääni. Palvelijatar niiasi nopeasti ja juoksi itku kurkussa karkuun portaisiin. Inola kohottautui ryhdikkäästi jaloilleen ja hymyili kävellessään huoneeseensa.

 

6.1 Mitä oikein on meneillään?!?

Yksinkertaista! Inola sairastaa tautia jota nykymaailma kutsuu nimellä Paranoidi Skitsofrenia. Nykylääketieteellisin termein sanottuna Inola koki pahan päähän suuntautuneen iskun kauan ennen kuin saapui Kuuteen Porttiin. Tuo isku aiheutti vähäisen aivoverenvuodon mutta kiitos parantavien lumojen, Inola selviytyi - ikävä kyllä nämä parantavat loitsut ovat se joka koituu vielä myös hänen turmiokseen. Verenvuoto hänen aivoissaan päästi verta tiettyyn osaan aivoja, osaan jonne veren ei olisi pitänyt päästä ja tuo parannusloitsu sulki veren sinne. Hitaasti, vuosien kuluessa tuo veripakkauma on aiheuttanut perustavanlaatuista vahinkoa Inolalle. Mm. Aistiharhoja, paranoidia käytöstä ja jakomielitautisuutta.

 

6.2 Mutta eihän tuo mitään selitä...

Eikö? No, kertokaamme loppukin. Inola kykenee alitajuisesti varsin voimallisiin loitsuihin, mutta vain sellaisiin loitsuihin, jotka tukevat hänen harhojaan. Esimerkkinä mainittakoon tapaus jossa Inola katosi huoneestaa Jolinin silmien edessä. Inolan skitsofrenia tavallaan teki tuon hänen puolestaan. Älä kuitenkaan käsitä väärin: Edes alitajuisena Inola ei kykene mahdottomiin. Teleportaatio on suurin hänen saavutuksistaan.
Tässä vaiheessa alatte - parahin lukijani - ihmettelemään miten tämä muka selittää Immanolan mystiset ennustukset ja lohikäärme Puffin. Yksinkertaista! Kumpaakaan ei koskaan tapahtunut! Lohikäärme Puff elää vain Inolan mielessä, eikä kukaan muu koko liitossa muista koko asiasta mitään (koska heidän silmissään sitä ei koskaan tapahtunut!) Inolan paranoidinen skitsofrenia on mennyt niin pitkälle, että hän kuvittelee asioita. Immanola taasen todellä kävi liitossa, mutta lähte melkein välittömästi. Hän ei koskaan edes puhunut Inolan kanssa, saati sitten kertonut hänelle sitä hölynpölyä tatuointien merkityksestä. Kaikki se oli vain Inolan mielessä. Ainoa ihminen joka voisi vahvistaa, ettei mitään todella tapahtunut on kadonnut helvettiin.

 

6.3 Mitä siis Inolalle tapahtuikaan?

Isku päähän, niin yksinkertaista. Aivoverenvuoto ja parantavan loitsun ansiosta veri ei päässyt poistumaan ja täten pakkaantui. Tämä pakkauma on nyt vuosien ajan painanut vasten Inolan aivoja ja tehnyt kerta kerralla enemmän vahinkoa. Aivovauriot ovat siitä problemaattisia keskiajalla, että niiden korjaaminen on jokseenkin mahdotonta, jopa hermeettisellä taikuudella on moinen varsin vaikeaa.(Korjaa harmaa massa CrCo(Me) 45) Tällaisen loitsun kehittäminen vaatii vuosien tutkimusta ihmisten aivorakenteisiin ja varsin paljon taitoja parantajana. Pelkän aivovaurion määrittäminen Kirurgin silmällä vaatii Kirurgia-heiton (vai oliko mokoma Lääketiede-heitto? En muista...) 21+ eli Inolan tulevaisuus ei näytä valoisalta... eikä pitkältä.

Aivan aivoverenvuoto surmaa hänet lopulta tai oikeastaan ei. Inola alkaa jossain vaiheessa menettämään kehonsa hallintaa. Hänen refleksinsä hidastuvat ja kordinaatio heikkenee, samalla kuin voimat vähenevät, kunnes hän ei lopulta pääse ylös sängystään. Prosessi kestänee vielä noin viisi vuotta. Sinä aikana Inola tulee huomaamaan seuraavanlaisia oireita: Hänen kämmenensä (tai jokin muu ruumiinosa, pää lukuunottamatta) saattaa yhtäkkiä puutua ja kieltäytyä toimimasta. Nämä oireet menevät ohi, mutta säikäytyksenä ne toimivat varsin hyvin vaikka pelaaja (lue: Make) tuskin arvaakaan mistä on kyse. Heittojen tekeminen ja huolestuneesti ilmeileminen on suositeltavaa (ja hauskaa!) ja jos mukama heität heittosi vanhenemistaulukosta lienee se jo aikamoinen säikähdys. (" 'Ojennakko sen Arssin kirjan...' *selailua* 'Missäs se ikääntymistaulukko olikaan..? *itsekseen*") Huomautuksena kerron, ettei Inola varmaankaan halvaannu , mutta hänen Nopeutensa, ketteryytensä ja voimansa laskevat kaikki hitaasti -4:jään. (eli hän hankkii kolme "Säälittävä ominaisuus -2" pahetta. Hänen fyysinen puolensa laskee vanhuksen tasolle) Tämä lasku johtuu hänen aivovaurioistaan, ei niinkään lihasten rappiosta kuten ensinäkemältä voisi luulla, joten ensimmäinen menetelmä kuntoon pääsemiseen olisi käyttää "Vapauta kirottu ruumis"-loitsua (l. Free the Accursed body, CrCo#gen) mutta vammat eivät ole ole "vammauttavien Corpus-loitsujen" aiheuttamia. Toinen oletettu lähestymistapa "Väärän ruumiin parannusta" (l. Restoration of the Defiled body, CrCo25) ei myöskään toimi, koska vammat eivät myöskään ole "myrkyn, taudin tai ennenaikaisen ikääntymisen" tekemiä. Jälkimmäinenloitsu saattaa kylläkin pysäyttää rappion (sg:n harkinnan mukaan).

Inolan rappio ei kuitenkaan ole pelk ästään fyysistä rappiota, vaan myös hänen mielensä järkkyy jatkuvasti enemmän. Hän kuvittelee omaavansa ylihermeettisiä voimia, jotka tatuointien lumous pitää aisoissa. Hän kuvittelee, että hänellä on toinen "puoli" joka on väkivaltainen ja pahantahtoinen.(muistathan, se Inolan kaksoisolento) Tämän kaiken lisäksi hän on alkanut kuvittelemaan, että kaikki magi haluavat vain käyttää häntä ja on alkanut kasvaa vainoharhaiseksi. Toistaiseksi hänen velvollisuudentuntonsa on pitänyt hänet aisoissa, mutta kauanko se kestääkään..? Mentem-loitsut eivät voi korjata näitä vaivoja, eikä niitä myöskään voi havaita Mentem-pohjaisilla loitsuilla. Vammat ovat fyysisiä ja niiden korjaamiseen tarvitaan samoja loitsuja kuin ruumiin. [kts. edellisen kappaleen loppu, myös henkinen rappio pysähtyy (muttei jo saatu vahinko ei korjaannu) eikä Inola "hulluunnu" enempää] mutta tämä kaikki edellyttää varsin suurta tietämystä.

 

6.4 Mitäs tästä eteenpäin?

Inolan harhat ja paranoi vahvistuvat entisestään ja voitkin pelauttaa monia, monituisia seikkailuita tämän pohjalta. Inola sanallasanoen kuvittelee itsestään liikoja. Hän luulee olevansa voimallisin maga koko historiassa, mutta hänen tatuointinsa pitävät voimat hänen sisällään. Todellisuudessa hänen tatuointinsa ovat pelkkiä tatuointeja ja niiden liikkuminen loitsiessa on vain Inolan päässä. Kukaan muu ei näe tätä liikettä (mutta älä vain paljastata tätä Inolalle!) koska sitä ei todellisuudessa tapahdu. Tatuoinnit Inola otti osoittaakseen Val Negrassa olevansa ainakin yhtä tuhovoimainen ja taistelukykyinen kuin kuka tahansa magus, mutta sitten eräänä kauniina päivänä vaasi tippui hänen päähänsä ja kaikki muuttui... (aivan, Inolan hylly hajosi ja vaasi hyllyltä putosi hänen päähänsä... sankarit kaatuvat joskus muuhunkin kuin ylivoimaiseen viholliseen...)
Viimeistään siinä vaiheessa kun Inola huomaa alkaneensa rappeutua (suosittelen, ettet huomauta hänellä koko asiasta ennen kuin jokin ominaisuus on tippunut jo kahdella pisteellä) hän todennäköisesti tutkii (ja käyttää) Väärän ruumin parannusta jotta kykenisi estämään tämän rappion. Toisena vaihtoehtona hän voi alkaa epäillä että henki joka valtasi hänet jätti tämän vaikutuksen. Voit joko antaa hänen pysyä siinä harhaluulossa tai kannustaa häntä tutkimaan Väärän ruumiin parannus jonka tutkiminen ja käyttäminen hyvinkin voi pelastaa Inolan täydelliseltä rappiolta.

 

6.5 Ristiriita

Inolan henkinen rappio kiihtyy - henki valtasi hänet eikä Inola kykene uskomaan tätä. Se on näet ristiriidassa hänen harhojensa kanssa. Jos hänen kahlittu voimansa on kerran niinkin mahtavaa niin miten joku henki siihen pääsisi käsiksi?!? Ristiriidan olemassaolo kiihdyttää henkistä rappiota varsin paljon. Moni magus ja palvelija tulee näkemään Inolan lyyhistyneenä sikiöasentoon johonkin varjoisaan nurkkaan, jossa hän hiljaa mutisee itsekseen ja naureskelee. Näistä Inola ei muista mitään ja mikäli joku painostaa häntä tämän asian tiimoilta, raivostuu Inola (väite, että hän on kyyhöttänyt nurkassa sekavia puhuen on ristiriidassa hänen harhojensa kanssa) ja täten käyttää Flambeaun perinteisiä keinoja päästäkseen turvaan: väkivaltaa. Tällaiset tilanteet ovat Inolalle erittäin vahingollisia ja kiihdyttävät henkistä rappiota entisestään. Kaikella todennäköisyydellä muut huomaavat Inolan kummallisuuden kauan ennen kuin Inolalle itselleen valkenee mitään.

Vihje: Inola ei missään olosuhteissa hyväksy mitään väitettä skitsofreenisia harhojaan vastaan. Esimerkiksi jos hän kysyy Alexanderilta lohikäärme Puffista ja Alexander ei tiedä mistä puhutaan (kuten ei tiedäkään) alkaa Inola epäilemään tai peräti raivostuu. Käytä tätä.

 

7.0 Pyhyys

Muistathan pyhän miekan, jonka seppä Miehen saarella takoi käytettäväksi Crom Cruahia vastaan? Muistathan pyhän auran joka häiritsee liittoa? No, kummatkin ovat yhä kuvioissa...

 

7.1 Aura.

Aura ei ole katoamassa mihinkään vaan itseasiassa vahvistumassa. Kiitos lähellä sijaitsevan kirkon, tulee pyhä aura "syömään" pois maagisen auran vuosisadan tai parin kuluessa. Mikäli liiton Kotilieden turva kohoaa merkittävästi hidastuu tämäkin vaikutus varsin merkittävästi. Joka tapauksessa koko liiton alueen vaikuttavat aurat ovat seuraavanlaisia:

  Pyhä Maaginen Muu?
Kylä +2 +1  
Uusi kirkko +4 +1  
Vanha kirkko +1 +1 Laskeva infernaalinen aura (ei enää merkittävä, alue pyhitetty)
Liitto +2 +3  
Alexaderin laboratorio +4 +3  

 

Pyhän auran laskeminen ei todellakaan ole helppoa, muttei myöskään mahdotonta. Tällä hetkellä magi'n paikallaolo pitää maagista auraa paikallaan, mutta mikäli alueelle tuodaan "voimanlähde" maagiselle auralle (eli jotain todella voimallista magiaa, kuten griffoneita tai lohikäärme) vakauttaa se maagisen auran pyhää auraa vastaan tai ehkä jopa voittaa sen. Toistaalta, kellarin kuusii porttia voivat olla jo tarpeeksi voimallisia saadakseen tämän aikaan. Jos porttien voima mielestäsi on suurta voit päättää, että maaginen aura nousee jatkuvasti. Itse käytän seuraavanlaista järjestelmää:

Maaginen aura voi nousta maksimissaan alueen "voimanlähteen" taso /10:llä eli esimerkiksi kuudella portilla voi hyvinkin olla potentiaa ylittää ja korvata liiton pyhä aura. Pyhän auran laskeminen kylläkin on lähes mahdotonta. Pyhän auran "voimanlähde" eli kirkko ja kylä pysyvät pyhinä - vain ¤todella¤ merkittävät voimat voivat muuttaa tämän seikan.

 

7.2 Miekka

Miekka on pyhä. Se leikkaa demoneita kuin voita (lue: demonien soak tippuu nollaan tätä miekkaa vastaan) ja kehittää ympärilleen pyhää auraa hitaasti (eli +1 piste per puoli vuotta ja maksimissaan +4 ) Niin ja sitten miekassa on kaksi pistettä uskoa. Ei sen kummempaa.

 

8.0 Salaattia...

Edelliset juonielementit vain mutkistavat asioita, eikö? Salaatti on varsin värikäs ja turhankin eksoottinen eikä todellakaan näytä hyvältä liitolle. Niin, joku voisi kysyä tässä vaiheessa, että miksi olen suunnitellut näinkin monta tuhoavaa juonielementtiä ja kerron suoraan, ettei tarkoitukseni ole tuhota liittoa tai kostaa hahmojani vaan jotain aivan muuta. Aikomukseni on yksinkertaisesti herätellä.

Kuusi Porttia on kasvanut käsittämättömään voimaan käsittämättömän nopeasti ja ei ole ensimmäinen liitto joka niin on tehnyt. Ikävä kyllä, Kuutta Porttia odottanee sama kohtalo kuin muitakin "liian nopeasti" kasvaneita liittoja: Turmio. Hermeettinen ja mundaani mielenkiinto on keskittynyt Gowiin, sillä liitto on hermeettisessä mielessä kerännyt voimaa ja jäseniä varsin nopeasti ja täten aiheuttanut kateutta, epäilyksia ja varsinkin epäilyksiä muiden magi'n silmissä. Must'piikin silmissä tämä nopea kasvu kielii ulkopuolisesta avusta ja he epäilevätkin Kuuden Portin olevan osa heidän tuhokseen rakannettua koneistoa. Must'piikki ei kuitenkaan ole ainoa kiinnostunut. Tiedot Kuuden Portin massiivisista Herbam-vis tuloista ovat kiirineet ja määrällisesti Kuusi Porttia kerää vuosittain enemmän vissiä kuin yksikään toinen liitto koko Englannissa. Tämä on enenmmän kuin tarpeeksi houkutellakseen paikalle kateellisia silmiä. "Too much, too fast" ei koskaan tee hyvää... ainakaan pitkäksi aikaa...